خانه ملت نوشت: علیاصغر فانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 5 آبانماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامههای خود برای وزارتخانه آموزش و پرورش گفت: همه فرهنگیان سرمایه اصلی کشور برای توسعه همهجانبه، تقویت نیروی انسانی آن کشور است و آموزش و پرورش نیز زیرساخت منابع انسانی را تامین میکند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش و مدارس است که فردای جامعه را میسازد، گفت: بنده با 43 سال خدمت در آموزش و پرورش تقریباً همه مراحل از معلمی تا مدیریتهای خرد و کلان را گذراندهام و با تحصیلات تخصصی مرتبط معتقدم برای تقویت نیروی انسانی کارآمد، متعهد و متدین در نظام اسلامی، آموزش و پرورش باید به سمت یادگیری خلاق به جامعه به جای تکیه بر حافظه، تقویت قوه کشف، ایجاد عادت رفتار فرهنگی و اجتماعی متناسب با شئون جامعه اسلامی، تقویت باورهای دینی و مذهبی، آموزش مهارت و حرفههای مورد نیاز جامعه حرکت کند و این موضوع میسر نمیشود مگر اینکه توجه اصلی خود را معطوف به معلمان عزیز و گرانقدر کنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم رکن اصلی آموزش و پرورش است، افزود: این معلم است که میتواند با دانش و رفتار خود بیشترین تاثیر را بر شاگردانش داشته باشد، از اینرو همه همت ما در آموزش و پرورش باید این باشد که معلمانی باانگیزه، عشق به معلمی، آشنا به شیوههای تدریس و آموزشهای غیرمستقیم، دارای ارتباط با مخاطب و رفتاری نیکو داشته باشیم و افتخارش نیز این باشد که پیرو پیامبر بزرگوار اسلام باشد.
فانی افزود: برای داشتن چنین معلمانی که در حال حاضر در مدارس کشور فراوان وجود دارند، مراکزی برای تربیت معلم ضمن خدمت، اهمیتی مضاعف پیدا میکند که با تاسیس دانشگاه فرهنگیان، توسعه و تقویت آن امید است زمینه تحول در آموزش و پرورش فراهم شود.
این وزیر پیشنهادی دولت یازدهم ادامه داد: چنین معلمانی نباید دغدغه معیشت داشته باشند تا بتوانند با فراغ بال همه زندگی خود را وقف دانشآموزان کنند.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: تصور عموم جامعه بر این است که نقشآفرینان فرهنگ عمومی دستگاههایی مانند صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری و از این قبیل دستگاهها هستند در حالی که همه فرزندان ما بهترین و اصلیترین ساعات عمرشان را در مدارس میگذرانند و باید با دستگاههای فرهنگی و اجرایی کشور ارتباط و هماهنگی بیشتر و مداومی داشته باشیم تا موجب همافزایی بیشتر شود.
فانی خطاب به رئیس و نمایندگان مجلس افزود: نکات مهم و فراوانی در اینخصوص وجود دارد که فرصت بیان آن از این تریبون نیست و باید جلسات جداگانهای با شما در کمیسیونهای مجلس برگزار شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت یازدهم تصریح کرد: موضوعات مهمی از قبیل عدالت آموزشی و شیوه اجرا و رسیدن به آن، مشکلات مدارس تیزهوشان، امور تربیتی و نقش آن در مدارس، ورزش، هنر و کتابهای درسی، دانشآموزان استثنایی و صدها مشکل دیگر در آموزش و پرورش وجود دارد که به مدد نمایندگان مجلس و کمیسیونهای این نهاد و به ویژه کمیسیون تخصصی آموزش و تحقیقات مجلس در جهت رفع آن اقدام خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه اینجانب خدمت در آموزش و پرورش در هر سطحی را فرصت و نعمتی بابرکت برای خود میدانم، گفت: اینک که از سوی رئیس جمهور برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی شدهام ضمن تشکر از حُسن نیت و انتخاب رئیس جمهور در صورت گرفتن رأی اعتماد که بیشترین نمایندگان مجلس نیز از معلمان جامعه هستند، وظیفه خود میدانم با تبعیت از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب که همواره بر اهمیت آموزش و پرورش تاکید داشتهاند در چارچوب سیاستهای دولت تدبیر و امید به دور از سیاستبازیها و با اتخاذ مشی اقتدای از همه ظرفیتهای انقلابی استفاده کنم، به دلیل اینکه آموزش و پرورش به نیروهای کارآمد نیازمند است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: مشکلات آموزش و پرورش جز با یک عزم ملی، همت جمعی ملت، دولت و مجلس شورای اسلامی حل نمیشود.
وی در ادامه دفاع از برنامه های خود در وزارت آموزش و پرورش گفت: راهبرد اصلی امروز آموزش و پرورش کشور ارتقاء کیفیت در آموزش و پرورش بوده و در همین راستا ما ارتقاء کیفیت مدارس دولتی را داریم، برای اینکه دانش آموزان ما امروز حدود دو سوم دانش آموزانی هستند که در اوج بوده و فضاهای آموزشی خوبی در اختیار است، بنابراین به نظر می رسد راهبردی که برای آینده آموزش و پرورش باید انتخاب کند راهبرد کیفیت بخشی است.
وی افزود: ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، مدیریت بر منابع آموزش و پرورش و ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی 4 اولویت کاری من هستند. در پایان عرایضم لازم است از نمایندگان محترم چه عزیزانی که به عنوان مخالف صحبت کرده و رهنمودها و راهنمایی های خوبی داشته و چه از نمایندگانی که به عنوان موافق صحبت کردند صمیمانه تشکر می کنم. اگر توفیق خدمت پیدا کردم امیدوارم که بتوانم از همکاری های عزیز دوستان بهره مند شوم. البته این تکلیف من بوده که به قوانین مصوب مجلس اقدام کنم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: البته یکی از این قوانین استخدام پیش دبستانی ها و نیروهای آزاد است که امیدوارم قبل از انقضای مهلت قانونی بتوانم در وزارت آموزش و پرورش این مهم را انجام دهم.
فانی در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان که گفته بود چرا با کسر 60 هزار معلم تکلیف شرکتی ها و پیش دبستانی ها مشخص نشده است، گفت: اجرای قانون مصوب مجلس تا قبل از انقضای مهلت قانونی که مجلس تعیین کرده است را انجام می دهم.
وی در پاسخ به سوال دیگری که پرسیده شده بود چرا هنوز حقوق مهرماه کارکنان و معلمان آموزش و پرورش پرداخت نشده، افزود: تا آنجایی که بنده اطلاع دارم، پرداخت شده اما این موضوع را بعد از پایان جلسه امروز دنبال می کنم./